Kanalbåtar och aktiviteter genom vackra Sverige.
Det är svårt att förstå att det tog 22 år att bygga Göta kanal. Bygget med kanalen började år 1810 och kanalen invigdes 1832 med kung Karl XIV Johan, drottning Desideria och deras son prins Oscar I under stora festligheter.
Det var inte förrän på 1970-talet som turisterna fick upp ögonen för Göta Kanal. Vid denna tiden blev det fler semesterdagar och välståndet ökande i Sverige. Kanalen rustades upp för 45 miljoner kronor för att ta emot turisterna. De slussar som drevs för hand blev mekaniska.
Idag kan ni färdas via båt på kanalen, bo på vandrarhem, cykla, vandra och mycket mer.
Göta Kanal är 190 km lång med 58 slussar
Göta kanal sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön (190 km) och förbinds med Trollhätte kanal och Göta Älv ut mot Kattegatt. Den 12 april 1810 fick Baltzar von Platen tillstånd av kungen att börja bygga Göta Kanal. Äntligen skulle kanske det bli möjlighet att via vattenvägen kunna ta sig mellan Kattegatt och Östersjön via Vänern och Vättern. Tillsammans med brittiske kanalbyggaren Thomas Telford började nu förverkligandet av kanalen. Det tog över 20 år att bygga kanalen. En av anledningarna till denna vattenväg genom Sverige var att undkomma Öresundstullen till danskarna för fartyg som skulle passera Öresund på sin väg runt Sveriges södra spets.
Kanalen byggdes av över 58.000 soldater från Sveriges olika regementen. Det fanns även ryska desertörer som frivilligt anmälde sig till bygget. Flera av de arbetade med bara sina händer. På denna tid fanns inte mycket hjälpmedel för att bygga. Soldaterna som deltog i arbetet fick en silvermedalj med kung Karl XIV Johans bild och inskriptionen "För verksamt biträde till Hafvens förening. Given av Göta-kanal-Bolaget".
Göta Kanal invigdes 26 september 1832 av kungen och sägs ha kostat 9 miljoner riksdaler (ca 14 miljarder i dagens penningvärde). Tyvärr fick Baltzar von Platen aldrig se sitt livsverk färdigt då han avled 1829.
Frakt med fartyg var väldigt viktig under 1800-talet. När järnvägen byggdes ut mer minskade kanalfrakterna drastiskt. Öresundstullen avskaffades så trafiken på Göta kanal minskade succesivt. Redan på 1870-talet hade turister fått upp ögonen för att åka båt längst kanalen. Det var dock inte förrän runt 1970-talet som turisströmmen ökade drastiskt. Idag är kanalen ett av Sveriges mest kulturhistoriska objekt och varje sommar planeras det för båtsemester längst kanalen. Även utländska turister har fått upp ögonen för att färdas i lugn takt genom ett fantastiskt landskap ombord vackra båtar med god mat. Höjdpunkterna på resan förutom den vackra naturen och pittoreska samhällen är alla slussar man passerar för att ta sig mellan Göteborg och Stockholm. Längst kanalen finns 58 slussar och 2 akvedukter. Medan ni passera en sluss finns det tid att gå av båten och promenera vid sidan av kanalen och titta runt bland omgivningarna.