När du vandrar i hamnen i Eriksberg ser du det ståtliga skeppet. Ligger det ej i hamn är hon ute på resa.
Historia
12 september 1745 hände det som inte borde hänt. Ostindiefararen Götheborg var på väg hem till hemmahamnen Göteborg efter en 30 månader lång seglats och ca 900 meter kvar till ankringsplatsen går Götheborg på grund.
Det var det välkända grundet Hunnebådan som ställde till det och ändå hade skeppet en lots för att föra den in i hamn. Inne i Göteborg väntade man för att fira och ställa till fest för att fira hemkomsten, men detta blev ju nu iställt. Som tur var det ljust och fint väder när det hände så hela besättningen kunde räddas och även en del av lasten.
Under de två följande åren hade man bärgat ca 1/3 av lasten. Trots att fartyget förstördes och försvann i djupen sägs resan ha gått med ca 15% vinst.
Götheborg 1738 - 1745
Originalskeppet Götheborg byggdes inte i Göteborg utan i Stockholm på varvet Terra Nova. Att namnet blev Götheborg kom av att Svenska Ostindiska Companiet hade sitt säte i just Göteborg på västkusten och det var härifrån alla ostindieskepp avseglade för att ta sig till Kina. Skeppet var stort och kunde lasta ca 830 ton. Och ombord kunde finnas runt 140 man. Alla besättningsmän som lämnade svensk hamn kom tyvärr inte åter till sitt hemland av olika anledningar. Flera var de som avled under resan. Under sin korta tid hann Götheborg göra 3 resor till Kina.
Götheborg hittas efter 240 år!
I över 200 år låg Götheborg bortglömd på havets botten. Det var 1984 som några dykare dök vid vrakplatsen och fann en hel del porlinsskärvor. Detta blev starten på en av Sveriges största marinarkeologiska utgrävningar och intresse för inte bara vi i Göteborg och också för hela världen.
1992 byggnationen startar
1992 är det dags, då startar byggnationen av nya Ostindiefararen Götheborg. Vid Eriksberg ute vid den stora bockkranen på Hisingen började ett helt nytt skeppsvarv ta form. Här byggdes en stor skeppshall för att rymma bygget, smedja, mastverkstad, segelloft och självklart cafe och utställningshall för alla intresserade besökare. Varvet fick namnet Terra Nova - samma namn som Stockholmsvarvet.
Jungfruresan 2 oktober 2005
2 år efter sjösättningen var det dags för Götheborg att avsegla till Kina. Efter flera års arbete med att färdigställa detta historiska skepp var alla förväntansfulla på att se skeppet lämna Göteborgs hamn. Över allt hade människor samlats för att vinka farväl till Götheborg. Lika stort intresse om inte ännu större var det när Ostindiefararen Götheborg återvände till Göteborg 9 juni 2007. De hade då varit borta i över 1,5 år.
Kung Carl XVI Gustaf är med vid sjösättningen
Den 6 juni 2003 sjösätts Götheborg inför över 90.000 åskådare. Kungen, Drottningen och Prins Carl Philip är också närvarande vid cermonin.
Kuriosa
3dje skeppet Götheborg
Dagens Götheborg är den 3dje ostindiefararen vid namn Götheborg. Efter den första som förliste i Göteborgs hamn så byggdes en ny 1788. Även detta skepp seglade 3 resor till Kanton men nr 2 förliste på väg hem vid Godahoppsudden utanför Kapstaden, 8 mars 1796.
Eget öl
Ostindiefararen Götheborg har till och med sitt eget öl - Single malt lager 5.2.
Kronprinsessans bröllop
Götheborg fanns på plats i Stockholm under Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling bröllop den 19 juni 2010.