De små båtarna ligger vid kajen (Kungsportsplatsen) och väntar på dig. Med på båten följer en guide som försöker hinna med att berätta hela Göteborgs historia på svenska och andra språk.
Historia
Den 15 juni 1939 avgick den första turen med Paddan med betalande passagerare. Vid denna tid avgick de från östra sidan av Kungsportsbro
Båten drevs med bensin och tog endast 12 personer. Då kunde även personer stiga på längst vägen. Under kriget blev bensinen dyr och folk hade inte råd att åka, då var det dags att hitta på något - den första gengasdrivna båt kom 1941.
Tiden gick och 1942 skaffade man den första stora Paddan som kunde ta uppemot 80 personer. Därefter rullade det på med utökning av paddor nästan varje år. Idag finns endast en enda padda kvar från 40-talet.
Kuriosa
Först var det ingen som trodde på Paddanbåtarna, inte vill någon sätta sig i en båt och åka runt Göteborg. Det var tidningsförsäljaren Lars Andersson vid Kungsportsbron som först kom på idéen med båtar i kanalen. Han fick tyvärr ingen gehör för sin idé och det blev slutligen Gundel Matsson som drev en resebyrå i stan som förvekligade ideen. Visst blev det så småningom en stor succe för staden och idag är de små platta båtarna ett kännetecken för Göteborg